3. [2022-09-05] Samarbete för minskat matsvinn lockar rekordpublik
Nyhet | 2022-09-05
Woman scraping food leftovers into garbage bin

Samarbete för minskat matsvinn lockar rekordpublik

Matsvinn har blivit en het fråga, inte minst med stigande matpriser. När livsmedelsbranschen samlas i dagarna är intresset rekordstort för att prata problem och lösningar kring matsvinn. Ett av seminarierna anordnas av branschföreningen Livsmedelsföretagen och Samarbete för minskat matsvinn (SAMS), en nationell överenskommelse som koordineras av IVL Svenska Miljöinstitutet.

Livsmedelsdagarna som hålls i Tylösand 7-9 september har arrangerats sedan 60-talet. I år blir det publikrekord vid det inledande seminariet – över 100 personer vill delta på det så kallade pitch and match-eventet.

– Talarna får två minuter var på sig för att berätta om vilka lösningar och problem de ser kring matsvinn. De kommer från både väletablerade och nystartade företag och är konsulter såväl som livsmedelsproducenter. Sedan fortsätter vi att skapa matchningar mellan dem i SAMS monter under konferensens kommande dagar, berättar Johan Hultén, en av IVL:s experter som arbetar på kansliet för SAMS.

Seminariet har titeln Vi har inte råd att slänga mat! – något som har blivit ännu mer aktuellt på senare tid.

– Det är inte någon nyhet sett till matproduktionens stora miljöpåverkan. Det är orimligt att matsvinn ska stå för 8-10 procent av klimatpåverkan globalt. Utropstecknet i titeln är däremot nytt – med det senaste årets inflation och ökade energipriser har vi inte råd att vara ineffektiva. Både företag i branschen och många hushåll känner av de ökade priserna, säger Johan Hultén.

SAMS lanserades våren 2020 och har nu samlat över 30 aktörer från både myndigheter och hela livsmedelskedjan. Överenskommelsen ska bidra till att nå FN:s hållbarhetsmål att halvera det globala matsvinnet till 2030. Frivilliga överenskommelser har visat sig vara framgångsrika i flera andra länder, som Norge och Storbritannien, när det gäller att minska matsvinnet.

– Matsvinn uppstår genom hela värdekedjan och samarbete är lösningen. Men det är inte så enkelt att gå från ambition till handling. SAMS är en given arena för långsiktigt samarbete, säger Johan Hultén.

Läs mer om Samarbete för minskat matsvinn Öppnas i nytt fönster.

Läs mer om Livsmedelsdagarna 2022 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information, kontakta:
Johan Hultén, johan.hulten@ivl.se, tel. 010-788 69 15