3. [2014-11-05] Samhällsplanering och effektivare transportsystem
Pressmeddelande | 2014-11-05

Samhällsplanering och effektivare transportsystem

Trafikutskottet, Filippa K, Preem, Stockholms stad, Vasakronan och Bil Sweden – olika perspektiv möts på IVL:s årliga konferens Hållbara transporter den 13 november. Kom med på en dag med praktiska exempel, aktuella debatter och trendspaningar.

I årets program tar vi upp mobilitet – från parkeringslösningar, resmönster och bostadsbyggande till bilpooler, lånecykelsystem och självkörande bilar. Det blir också debatt om arbetet med framtidens fossilfria fordonsflotta och politisk utfrågning med trafikutskottets nya ordförande. Ur programmet: • Utredningen om fossilfri fordonsflotta. Vad vill den nya regeringen och vad gör de olika aktörerna? • Ny regering, ny transportpolitik? Utfrågning med trafikutskottets nya ordförande Karin Svensson Smith (MP) som nu ska revidera hela alliansregeringens infrastrukturplan. • Mobility management. Är styrande parkeringsåtgärder nyckeln till framtidens mobilitet? • Gröna transportplaner som nytt planeringsverktyg. Göteborgs stad tar krafttag för att främja hållbara resor i planeringen av nya stora byggprojekt i staden. • Effektivare transporter. Stockholms stad testar varuleveranser på natten med elhybridfordon. • Framtidsspaning. Nya mobilitetslösningar med bilpool, lånecykelsystem och självkörande bilar. • Peak transport.  Ny teknik räcker inte för att nå klimatmålen. Enligt allt fler röster måste godstransporterna minska. Behöver vi förbereda oss för Peak transport? För mer information kontakta: Lidia Partheni, programansvarig, lidia.partheni@ivl.se Sara Malmheden, pressansvarig,  sara.malmheden@ivl.se