3. [2018-11-28] Digitala tvillingar banar väg för innovationer inom vattenrening
Pressmeddelande | 2018-11-28

Digitala tvillingar banar väg för innovationer inom vattenrening

Samhällets behov av innovationer för hållbar utveckling är stort. Nu startar IVL Svenska Miljöinstitutet ett Vinnovaprojekt där digitaliseringens möjligheter används för att möta behoven. I projektet ska man utforska hur öppna data i digitala tvillingar för vattenreningsverk kan bidra till innovationer i form av nya produkter och tjänster för effektiv och hållbar vattenrening.

– Att ha en digital kopia av exempelvis ett vattenreningsverk är fördelaktigt ur flera perspektiv. Du har alltid uppdaterad information och kan enkelt simulera nya processteg och olika driftsförhållanden som du kan koppla till nya forskningsresultat eller information från andra anläggningar runt om i världen. Till exempel kan en driftoperatör öva sig på händelser som kanske inte inträffar så ofta, men som är viktiga ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det ger en enorm besparingspotential, säger Fredrik Hallgren, expert på digitaliserad miljöövervakning, IVL Svenska Miljöinstitutet.

Många av Sveriges vattenreningsverk är i stort behov av upprustning. Klimatförändringar och växande städer är andra stora utmaningar som anläggningarna måste tackla. Enligt uppskattningar från Svenskt Vatten kommer det bara i Sverige att krävas investeringar på 12–17 miljarder kronor varje år under de kommande 20 åren för att bygga nya anläggningar med rätt kapacitet. Här kan digitaliseringen ha en viktig roll och spara kostnader i samband med nybyggnation och upprustning av vattenverken.

– Genom att dela design, modeller, ritningar, tjänster eller mjukvara och återanvända data från flera olika källor kan nya innovativa produkter och tjänster växa fram. Här finns stor potential att knyta samman digitalisering, innovation och hållbar utveckling, säger Eva Stattin, projektledare och affärsutvecklare inom digitalisering på IVL.

I den digitala tvillingen kan information från hydrologiska modeller och vattenkvalitetsmätningar kombineras med beräkningar och scenarier för befolkningsökning samt information om nya regler och reningskrav. Det ger stöd för att effektivt och hållbart planera, bygga, förvalta och utveckla vattenreningsanläggningar.

– För att lyckas behövs breda och sektorsövergripande samarbeten, där aktörer från hela vattenreningens värdekedja finns representerade. Vi kallar dem för ”innovationsekosystem”. Tillsammans kommer vi att se på möjligheter men även titta på utmaningar och frågor som kopplar till nya affärs- och säkerhetslösningar, vilket är andra viktiga dimensioner för utvecklingen av digitala tvillingar för samhällskritisk infrastruktur, säger Eva Stattin.

I projektet ingår ett brett team av forskningsaktörer med representation inom såväl miljö och hållbarhetsforskning som digitalisering, interaktiva produkter och aktörer inom teknik- och designföretag. Dessutom ingår två användare av projektets resultat; Göteborgs stad, förvaltningen Kretslopp och Vatten samt Trollhättan Energi.

Eva Stattin, eva.stattin@ivl.se, tel. 010-788 67 10
Fredrik Hallgren, fredrik.hallgren@ivl.se, tel. 010-788 67 83

Projektet "Öppna data, delad design och digitala tvillingar i innovationsekosystem för samhällskritisk infrastruktur", leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och utförs i samarbete med Rise Interactive, Institutionen för informationsteknologi på högskolan i Skövde, Institutionen för integrerad produktutveckling på KTH, Ramboll Sverige, Virtual Cities of Sweden, Hagström Consulting, Göteborgs stad och Trollhättan Energi.